Op Terschelling sloegen melkveehouders, Vogelbescherming Nederland en kaasmaker Zijerveld de handen ineen voor een bijzonder product: een weidevogelvriendelijke kaas. De opdracht aan ons: ontwikkel een strategie en merk waarmee dit verhaal niet alleen het eiland af komt, maar ook het hart raakt van kaasliefhebbers op het vasteland.

De vraag

Hoe verkoop je kaas vanaf een eiland? Of specifieker: hoe breng je een lokaal, weidevogelvriendelijk product van Terschelling succesvol naar het vasteland met behoud van het verhaal, de herkomst en het unieke karakter?

Onze aanpak

We begonnen bij de bron: het eiland. Met veldonderzoek, gesprekken en vooral veel luisteren brachten we het volledige verhaal in kaart. Van het uitgestelde maaibeleid en de kruidenrijke polders tot de melkveehouders en het jongvee dat opgroeit op de Grôede. Dit verhaal vertaalden we naar een merk met identiteit en aantrekkingskracht: Skylger. Van naamgeving, strategie tot verpakking en activatie, alles draagt de herkomst zichtbaar met zich mee. Zo werd Skylger meer dan een kaas: een belofte voor biodiversiteit, smaak en herkomst.

Het resultaat

Skylger ligt inmiddels in de winkels én viel internationaal in de prijzen. De verpakking vertelt het verhaal van het eiland, de boeren ontvangen een eerlijke prijs en het gras groeit langer door voor vogels, bloemen en koeien. Iedereen blij. Precies zoals we het bedoeld hadden.

Bel of mail Remco, hij denkt graag met je mee!